زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
 

حاشیة علی رسالة فی التقیة شهیدی (کتاب)





میرزا فتاح شهیدی تبریزی از علمای شیعه در قرن چهاردهم هجری و متوفای سال ۱۳۷۲ هجری قمری است.


۱ - موضوع کتاب



این کتاب در شرح رساله تقیه نوشته شیخ انصاری نگاشته شده است.

۲ - شیوه نگارش



این کتاب به سبک فقه استدلالی به شرح و توضیح عبارات کتاب تقیه شیخ انصاری می‌پردازد. مؤلف در آغاز کتاب می‌فرماید: تقیه از کلمه وقایه گرفته شده است. وقایه به معنای حفاظت است و در این جا مراد حفاظت از شر دشمنان می‌باشد. مانند کلمه تقوا که آن نیز از ماده وقایه گرفته شده است و مراد از آن حفاظت نفس در برابر عذاب و آتش جهنم می‌باشد. مؤلف در این کتاب دقت نظری بیش از شیخ انصاری رحمة‌الله‌علیه دادند و مباحث را دقیق تر و علمی تر از ایشان مورد بحث و کنکاش قرار می‌دهند. و برخی از نکاتی را که مرحوم شیخ به آن توجه نداشته‌اند ایشان مورد توجه قرار داده‌اند.

۳ - ارزش کتاب



شرح‌های مرحوم شهیدی بر کتاب مکاسب و رساله‌های بعد از آن مانند تقیه از شهرت و ارزش و اعتبار خاصی در حوزه‌های علمیه برخوردار است.

۴ - مباحث کتاب



کتاب شامل این مباحث می‌باشد. مقدمه، معنای لغوی تقیه، حکم تکلیفی تقیه، حکم وضعی تقیه، حکم اعاده و قضاء ، اعتبار عدم مندوحه، صحت عبادت تابع مشروعیت آن است. ترک تقیه موجب بطلان است، ترتب آثار صحت بر عملی که از روی تقیه صادر شده باشد. و مباحث فراوان دیگر.

۵ - معرفی کتاب



شیخ آقا بزرگ تهرانی مؤلف کتاب الذریعة الی تصانیف الشیعة ، ج۲۵ ص۹۱ درباره این کتاب می‌فرماید: «وسیلة الوسائل فی شرح الثلاث رسائل و هی الرسائل الثلاث من ملحقات المکاسب للشیخ الانصاری، و هی: التقیة، العدالة، القضاء عن المیت، و الشارح هو میرزا فتاح بن محمد علی بن نور الله الشهیدی التبریزی المعاصر و النسخة کلها بخطه منضمة الی آخر المجلد الثالث من شرح المکاسب له الموسوم هدایة الطالب کما یاتی.» کتاب وسیلة الوسائل در شرح سه رساله و آن رساله‌های سه گانه از ملحقات مکاسب شیخ انصاری می‌باشد. به نام‌های تقیه، عدالت و قضاء از میت. شارح این سه رساله به خط مؤلف در آخر کتاب شرح مکاسب ایشان به نام هدایة الطالب آمده است.

۶ - تاریخ نگارش



نسخه خطی در آخر نسخه خطی سال پایان نگارش آن ۱۳۷۵ هجری قمری آمده است. یعنی سه سال پس از وفات مؤلف و نگارنده آن نیز طاهر خوشنویس است.

۷ - نسخه شناسی



نسخه حاضر در برنامه در یک جلد در قطع وزیری و به زبان عربی آمده است. این کتاب در پایان کتاب هدایة الطالب الی اسرار المکاسب نوشته مؤلف به چاپ رسیده است.

۸ - پانویس


 
۱. الذریعة الی تصانیف الشیعة، شیخ آقا بزرگ تهرانی، ج۲۵، ص۹۱.    


۹ - منبع


نرم افزار جامع فقه اهل بیت، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.


رده‌های این صفحه : کتاب شناسی | کتب فقهی شیعه




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.